18 سپتامبر 2022- تحقیقات نشان داده است که نوشیدن مقدار زیادی چای - حداقل چهار فنجان در روز - می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

دکتر Xiaying Li، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین، گفت: یافته های ما نشان می دهد که نوشیدن چهار فنجان چای در روز یا بیشتر می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا 17 درصد در طی 10 سال کاهش می دهد. نتایج ما هیجان انگیز است، زیرا مردم می توانند با کاری به سادگی نوشیدن چهار فنجان چای در روز، خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

دکتر Li، گفت: اگر مردم شیر را به چای خود بیافزایند، ممکن است این اثر محافظتی حتی بیشتر شود. اگرچه او و هفت نویسنده ی همکارش تأثیر شیر در چای را به عنوان بخشی از کار خود بررسی نکردند، مطالعات قبلی نشان داده ‌اند که محصولات لبنی می‌توانند اثر ضد دیابتی نیز داشته باشند.

او افزود: ما فکر می‌کنیم شیر تأثیر چای بر دیابت را قوی‌تر می‌کند، به عبارت دیگر نوشیدن چای بهمراه شیر موثرتر خواهد بود.

او این یافته ها را یکشنبه 18 سپتامبر در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت در استکهلم سوئد ارائه خواهد کرد.

محققان با متاآنالیز 19 مطالعه ی منتشر شده در مورد نوشیدن چای و دیابت، که تقریباً 1.1 میلیون بزرگسال از هشت کشور در قاره ی آمریکا، آسیا و اروپا، از جمله بریتانیا در آن شرکت داشتند، به این نتایج دست یافتند. آنها "ارتباط خطی قابل توجهی" بین نوشیدن چای سیاه، سبز یا اولانگ - یک چای سنتی چینی - و کاهش خطر ابتلا به دیابت پیدا کردند.

در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند، افرادی که یک، دو یا سه فنجان چای در روز می‌نوشیدند، 4 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند، اما افرادی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر چای می‌نوشیدند، 17 درصد کمتر در معرض این خطر بودند. این تاثیر محافظتی در هر دو جنس ثابت بود.

دکتر Li، در پاسخ به این سوال که چرا چای ممکن است از دیابت در برابر دیابت محافظت کند، گفت: این امکان وجود دارد که اجزای خاصی در چای، مانند پلی فنل ها، سطح گلوکز خون را کاهش دهند، اما ممکن است مقدار کافی از این ترکیبات زیست فعال برای اثربخشی مورد نیاز باشد.

اگرچه این یافته ها هنوز در یک مجله پزشکی منتشر نشده است، اما توسط سازمان دهندگان کنفرانس استکهلم مورد داوری قرار گرفته است.

دکتر Li، گفت: اگرچه این یافته‌ها مشاهده‌ای هستند و ثابت نمی‌کنند که نوشیدن چای باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، ما معتقدیم که احتمالاً در این امر نقش دارد.

منبع:

https://www.theguardian.com/food/2022/sep/18/four-cups-of-tea-a-day-can-help-keep-diabetes-away-say-chinese-scientists